5 Keburukan Intermittent Fasting Yang Ramai Orang Tidak Tahu | Aeinna Musa

Keburukkan Intermittent Fasting yang ramai orang tidak tahu
Keburukkan Intermittent Fasting yang ramai orang tidak tahu


5 Keburukan Intermittent Fasting Yang Ramai Orang Tidak Tahu| Aeinna Musa. Saya pernah kongsikan sebelum ni di mana dengan mengamalkan intermittent fasting saya berjaya turun berat badan. Namun kelas yang saya hadiri pada minggu lepas benar-benar membuka mata saya di mana saya belajar 'down side' kepada intermittent fasting. Haa, selalu kita dengar kebaikkan kan, tapi sebenarnya ada keburukkannya juga. Sebab itu lah kita kene lah mengamalkan intermittent fasting dengan ilmu. insyaALLAH.


        Rezeki sangat minggu lepas dapat belajar dari seorang saintis yang berkelulusan dari Harvard University iaitu Dr Redza. Dr Redza merupakan seorang neutraceuticals scientist di Malaysia dan beliau juga merupakan consultant kepada kumpulan doktor perubatan di Malaysia, masyaALLAH. Topik yang beliau sampaikan pada minggu lepas adalah Fasting for Weight Loss. Kelas ni sangat bermakna kerana ilmu-ilmu yang beliau sampaikan sangat terkini dan tidak semua kita boleh dapat hanya dari google. Beliau seorang ayng berpengalaman dalam bidang nutrigenomic. Subhanallah.


Dr Redza Nutraceuticals
Bersama Dr Redza

nutraceuticals scientist Dr Redza
Kelas yang banyak membuka minda.








Berikut adalah 5 Keburukan intermittent fasting yang saya pelajari:

1-Memusnahkan kolagen dalam badan

        Ketika berpuasa pada tempoh tertentu iaitu lebih 18 jam, autopaghy mula berlaku. Autopaghy ini lah yang di idam-idamkan oleh ramai pengamal intermittent fasting. Autopaghy bermaksud badan kita sendiri akan memakan sel-sel rosak, sel musnah, sel yang mati serta bertoksik dan menghasikkan sel yang baru dan lebih sihat.

        Malangnya, collagen juga akan turut termusnah akibat dari proses autopahy ini. Menurut kajian Dr Berg, intermittent fasting akan mengurangkan atau memusnahkan kolagen dalam badan kita sebanyak 90%. Banyak kan tu.


2-Menyekat kolagen dalam badan

Selain mengurangkan atau memusnahkan kolagen, proses autopaghy dalam intermittent fasting ini juga menyekat penghasilan collagen baru dalam badan kita. Sudahlah collagen berkurang 2% setiap tahun bermula umur 25 tahun lepas kan. Ini merupakan penemuan yang tidak boleh kita pandang rendah kerana kesan nya besar untuk jangka panjang.

3-Risiko mendapat penyakit akibat kekurangan kolagen

Sekiranya kita membiarkan collagen dalam badan berkurang dan tiada collagen baru yang terhasil, maka kita sudah mendedahkan diri dari kesan yang tidak baik untuk diri sendiri. 

Antara risiko kekurangan collagen dalam badan adalah:

  • mengganggu pengaliran darah yang baik
  • gangguan pencernaan
  • menurunkan sistem imun badan
  • gangguan penglihatan di malam hari
  • kerosakkan kulit
  • kesihatan rambut juga terganggu


4-Keletihan melampau

        Intermittent fasting juga akan membuatkan badan kita mengalami keletihan melampau, kurang nutrisi dan kurang air sekiranya dilakukan dengan cara yang tidak betul. Kekurangan info yang sahih juga akan memburukkan lagi keadaan dan pengamal intermitternt fasting hendaklah benar-benar mengkaji sebelum memulakan intermittent fasting.


5-Sukar tidur

        Keburukkan intermittent fasting juga pada sesetengah orang akan mengalami sukar tidur malam. Ini berkemungkinan kesan dari kekurangan nutrisi seperti magnesium dalam diet harian. Jadi pengamal interminttent fasting perlu mengambil vitamin tambahan at least multivitamin untuk melengkapkan nutrisi badan.

Bagaimana cara untuk mengatasi masalah yang timbul dari kesan amalan Intermittent fasting?


Saya nak kongsikan ada solusi untuk kita mencapai autopaghy lebih cepat tanpa perlu berpuasa selama 18 jam keatas iaitu dengan cara mengambil suplimen yang betul. Resveratrol adalah bahan penting yang terkandung dalam Vivix dan Coq-trol. 

  • Vivix: membantu mengaktifkan autopaghy ketika berpuasa
  • Coq-trol: membantu bertindak sebagai support system untuk pathway sel dalam badan kita mengaktifkan autopaghy.

Resveratrol dalam Vivix dan Coq-tro shaklee membantu kita mencapai autopaghy lebih cepat dan berkesan.


Jika berminat untuk tahu lebih lanjut boleh hubungi Aeinna Musa 0177172868



#shakleethrive2023

#shakleetriumph2023

#blogmegashaklee

#kocekraya2023

#tabungsekolah2023

Post a Comment

0 Comments