Tips Banyakkan Susu Badan


Assalamualaikum. Didoakan semua penmbaca blog aeinnmusa dot com  dirahmati dan diberkati Allah setiap masa. Entry kali ni Ena nak kongsi tips untuk tambahkan susu badan pada ibu-ibu yang sedang menyusu. Tips nombor 1 dan 2 tu nampak ismple tak perlu banyak usaha fizikal tapi percayalah dua tips tu paling penitng skali dan memebri motivasi untuk kita amalkan tip seterusnya.

Tips banyakkan susu badan


1) Jangan panik. Bertenang. 



Jangan terlalu runsing dan stress bila susu kurang. Stress akan menyekat pengeluaran hormon 'cinta' di mana akhirnya akan menyekat pengeluaran susu badan. Ena sendiri bila kadang-kadang kita risaukan sesuatu memang perasan susu badan jadi kurang tapi bila hati senang, lapang dan tenang memang senang je susu jadi banyak sampai baby tersedak sedak hehe alhamdulillah.


2) Positif.




Sentiasa set dalam minda yang kita mampu susukan baby sehingga 2 tahun. Niat atau mindset yang posititf ni hebat sangat kerana secara tak langsung membantu otak kita untuk menarik asbab-asbab yang akan membuktikan serta membolehkan kita berjaya dan mampu menyusu badan sehingga anak berumur 2 tahun walau apa pon cabaran yang datang. minda bawah sedar tak perlukna logik tapi apa yang kita install dalam minda kita itulah yang kita akan slowly tarik. So ibu-ibu berhati-hati lah dengan apa yang kita fikirkan. Sentiasa pastikan diri positif dan sebutkan pada diri sendiri susu badan cukup untuk anakku membesar dengan baik dan terbaik.

3) Konsisten pump atau menyusukan baby setiap 2jam





Konsep sebenarnya bagaimana penghasilan susu badan adalah permintaan dan pengeluaran. Lebih tinggi permintaan (demand) lebih tinggi lah pengeluaran (supply). Jadi, penting untuk kita tingkatkan permintaan secara konsisten supaya pengeluaran juga meningkat. Konsisten menyusukan anak setiap 2 jam dan bagi ibu yang berkerja, wajib untuk pam secara konsisten setiap 2-3 jam sekali. InsyaAllah pengeluaran susu juga akan konsisten malah makin banyak dari sehari ke sehari.


4) Banyakkan minum air kosong





Air sangat penting untuk memastikan sel badan sihat dan sistem dalam badan kita berjalan dengan baik. Ibu menyusu yang minum air dengan cukup tidak mengalami masalah susu kurang malah susu badan dapat dihasilkan secara konsisten serta banyak dan ibu makin sihat. Ena sendiri akan rasa dahaga sangat apabila kurang minum air waktu menyusu badan. Ena cadangkan pada ibu-ibu setiap kali sebelum menyusu badan, minum air kosong 1-2 gelas terlebih dahulu ok.


5) Amalkan kurma dan susu kambing






Kurma dan susu kambing adalah makanan sunnah yang banyak khasiat dan sangat baik untuk kesihatan ibu menyusu serta mengalakkan penghasilan susu badan yang banyak dan berkualiti. Selain tu, kurma juga memberi tenaga kepada ibu menyusu dan seterusnya mengelakkan ibu-ibu mengalami keletihan melampau. InsyaAllah, niatkan dalam hati kita mengamalkan makanan sunnah disamping untuk ibu dan bayi dapat kesihatan yang baik asbab kurma dan susu kambing.


6) Amalkan air suam & madu



Amalan minum air suam dan madu juga sangat berkesan untuk menggalakkan penghasilan susu badan. Bagi mereka yang tidak gemar rasa dan tekstur madu yang pekat dan likat boleh lah mencampurkan madu ke dalam air suam insyaAllah lebih mudah untuk di telan. Cuba dulu ye ibu-ibu.


7. Ambil Makanan Tambahan BMOM



Milkbooster Bmom




Feedback customer yang mengambil Bmom





Untuk lagi memudahkan ibu ibu yang bekerja, boleh ambil bmom milkbooster untuk membantu banyakkan susu badan dan memekatkan susu. Cuma ambil satu (1) biji sahaja  sehari dan rasa manis strawberi.

Kelebihan BMOM Milk Booster


❤ Menstabilkan hormon ibu dan meningkatkan pengeluaran susu ibu.
❤ Membantu meningkatkan penghasilan susu ibu.
❤ Memberikan tenaga dan kesegaran kepada tubuh badan ibu.
❤ Kaya dengan protein dan kalsium yang membantu menggalakkan penghasilan susu ibu.
❤ Menjaga kesihatan kulit dan mengurangkan kedutan.
❤ Meningkatkan stamina dan memberi tenaga untuk ibu menyusu badan.
❤ Memudahkan proses percernaan bagi ibu dan bayi.
❤ Membantu pekatkan susu badan. Bila susu badan pekat anak cepat kenyang, lega anak tak perlu minum susu formula dah.
❤ Mencantikkan kulit bayi dan elakkan ruam.
❤️ Mengelak dan merawat jaundis baby

Harga : RM120

Bagi mereka yang nak dapatkan harga DISKAUN & Free Gift Special; boleh terus tekan link di bawah ni.




Post a Comment

2 Comments

Terima Kasih Singgah Komen di Blog Ena..

Semoga kita semua dikurnia rezeki yang banyak serta berkat dan kesihatan yang baik hendaknya

Have a nice day ahead!