9 Tips Kurus Secara Semulajadi dan Alami. Anda Pasti Nak Cuba!


7 Tips Kurus Secara Semulajadi dan Alami | Assalamualaikum. Cara menurunkan berat badan dengan cepat. Salah satu kunci menurunkan berat badan dalam waktu cepat dan alami adalah dengan diet (pemakanan yang seimbang) dan senaman.


Selain senaman dan mengawal pemakanan ada beberapa hal yang berperanan dalam menurunkan berat badan, seperti: metabolisme, karbohidrat, lemak, dan bakteria.


Kajian mendapati mereka yang memiliki bakteria yang baik di dalam usus boleh membakar kalori lebih banyak pada malam hari tanpa senaman yang berjam jam, diet ketat, dan sebagainya.


Studi yang dilakukan oleh University of Lowa di Amerika Serikat tersebut membuktikan apabila bakteria di dalam usus tidak sihat, akan menyebabkan berat badan mudah bertambah.


Untuk menjaga bakteria baik di dalam usus supaya dapat bekerja dengan maksima, berikut adalah beberapa aktiviti yang dianjurkan:


1-Makan Malam Lebih Awal


Makan lebih awal, iaitu sebelum pukul 07.00 malam.

Selain itu, daging juga dipercayai salah satu makanan yang dapat membantu tidur seseorang lebih baik . Namun ingat, makanlah dalam jumlah yang tidak terlalu banyak. Kalau terlebih nanti susah nak tidur pula. Lagipun, waktu malam kita tak buat banyak aktiviti, jika makan banyak nanti akan disimpan sebagai lemak dalam badan kita. Kan bahaya tu.

2-Perbanyakkan Mengambil Protein


Daging adalah sumber protein yang paling mudah diserap oleh tubuh. Kita juga boleh mendapatkan protein dari beberapa makanan lain seperti: beras merah, bayam, kacang kedelai, kacang hijau, kentang, dan brokoli. Ikan tuna dan susu rendah lemak banyak mengandungi protein.




Mengambil protein pada malam hari sebelum tidur dapat membantu meningkatkan metabolisme di dalam tubuh kita. Jadi, tidak ada salahnya untuk makan beberapa jenis kekacang untuk mendapat khasiat protein serta pencernaan yang lancar.

Selain bakteria baik di dalam usus sihat, kita juga perlu mengambil  berat faktor lain untuk mendapat berat badan yang ideal. Antaranya adalah:

3- Banyak minum air putih




Minum air putih setidaknya 8 gelas sehari dapat membantu mengeluarkan racun atau toksin dari dalam tubuh. Minum satu atau dua gelas air putih sebelum makan juga dapat membantu menurunkan nafsu makan sehingga . Dan meminum air koson juga dapat membantu membakar kalori sebanyak 24%-30% selepas 1 jam minum.


Dengan begitu, berat badan tidak akan naik dan justru sebaliknya, akan lebih mudah turun. 

Cubalah menghindari sumber makanan dengan karbohidrat sederhana, dan gantilah dengan makanan yang banyak mengandung karbohidrat kompleks. supaya kenyang lebih lama.

Beberapa makanan yang mengandung karbohidrat kompleks diantaranya adalah: jagung, kentang, apel, beras merah, brokoli, dan berbagai jenis sayur-sayuran.

4- Jangan lupa bersenam


Olahraga seperti senam aerobik, berlari, main sepak bola, berenang, atau bahkan, bermain dengan anak-anak bisa bermanfaat untuk membakar lemak.

Berolahraga setidaknya 5 jam dalam seminggu akan membantu kita menjaga berat badan ideal jika diimbangi dengan diet sehat.

Salah satu jenis olahraga yang paling mudah membakar lemak adalah cardio. Salah satu bentuk dari kardio adalah berlari.

5-Amalkan Gaya Hidup Sihat


Membiasakan diri menjalani gaya hidup sehat merupakan rahsia menurunkan berat badan dengan cepat tanpa capek.Di bawah ini adalah beberapa gaya hidup sehat yang perlu kita amalkan secara istiqomah atau konsisten jika ingin menurunkan berat badan tanpa diet.

6- Tidur lebih awal 

Begadang atau sering terlambat tidur pada malam hari dapat menyebabkan kita sering merasa lapar di malam hari sehingga cenderung untuk mengkonsumsi cemilan atau memakan sesuatu. Ini adalah awal mula mengapa tubuh kita mudah menjadi gemuk.

Agar tidak sering merasa kelaparan di malam hari, ada baiknya kamu tidur lebih awal, misalnya 21.00 atau paling terlambat pukul 22.00. Selain bisa membuatmu bangun lebih awal, tidur lebih awal akan membantumu menjaga agar tubuh tetap sehat dan berat badan tidak bertambah.

Beberapa penelitian menunjukkan bahwa tidur nyenyak bisa membantu kita menekan rasa lapar. Sebaliknya, mereka yang tidur namun sering terbangun di malam hari lebih cenderung mudah stres dan makan berlebihan pada saat sarapan.

Jadi, cobalah membiasakan diri untuk tidur nyenyak dengan mematikan gadget yang sering mengganggu atau dengan menonaktifkan notifikasi, serta menghindari berbagai gangguan lain.

7- Tidak mengambil junk food

Yang dikategorikan sebagai junk food adalah makanan yang tinggi kalori tapi rendah gizi. Beberapa diantaranya adalah makanan bertepung yang kaya karbohidrat namun tidak memiliki vitamin.

8- Tidak terlalu banyak duduk

Kurangnya aktivitas yang kita lakukan, menyebabkan metabolisme menurun dan lemak ditubuh pun tidak terbakar.

Jika kamu terlalu banyak duduk, entah itu menonton TV, duduk di kantor, mulailah membiasakan diri untuk setidaknya bergerak dan berjalan-jalan setiap 1 jam sekali. Entah itu untuk mengambil minuman, untuk melakukan sesuatu, atau untuk sekedar menggerakkan badanmu. Bahkan, dengan berdiri saja, kita bisa membakar lemak ditubuh.

9- Tidak Skip Sarapan

Tidak suka sarapan adalah salah satu penyebab mengapa berat badan naik. Karena pada siang hari biasanya kita akan sangat lapar sehingga makan terlalu banyak. Dampaknya tidak hanya menyebabkan kita mengantuk, namun lemak pun akan bertambah.

Jadi, membiasakan diri mengkonsumsi sarapan sehat di pagi hari akan membantu menurunkan berat badan dan menjaga berat badan tetap ideal


Tips di sunting dari Sini. Kredit.


Selain mengamalkan diet seimbang dan exercise (senaman), sangat peting untuk kita mengambil suplimen untuk menyokong tenaga yang optimum sepanjang proses menurunkan berat badan. 3 set cadangan Slim di Hari Raya tahun ini insyaALLAH dapat membantu anda merealisasikan impian anda untuk bergaya, ceria dan bahagia di hari raya.


CADANGAN SET SLIM RAYA



(A). Bajet



🌾Lecithin

Melarutkan lemak di dalam salur darah.

☘Herblax

Membersihkan usus. Usus yang bersih menjamin penyerapan nutrien dengan baik. Juga membuang toksin di dalam tubuh.



(B). Optimum



🌾Lecithin

Melarutkan lemak di dalam salur darah.

☘Herblax

Membersihkan usus. Usus yang bersih menjamin penyerapan nutrien dengan baik. Juga membuang toksin di dalam tubuh.

🏋🏻Cinch Shake

Protein shake yang membantu anda memelihara otot penting serta membuat anda sentiasa berasa kenyang dan puas semasa mengurangkan berat badan. Mengandungi 24g protein. Kandungan serat yang tinggi, 6 gram dalam setiap sajian. Memberi 35% atau lebih Nilai Harian bagi 21 jenis vitamin dan mineral penting. Pilihan perisa Vanilla / Chocolate / Cafe Latte.


(C). Premium✅



🌾Lecithin

Melarutkan lemak di dalam salur darah.

☘Herblax

Membersihkan usus. Usus yang bersih menjamin penyerapan nutrien dengan baik. Juga membuang toksin di dalam tubuh.

🏋🏻Cinch Shake

Protein shake yang membantu anda memelihara otot penting serta membuat anda sentiasa berasa kenyang dan puas semasa mengurangkan berat badan. Mengandungi 24g protein. Kandungan serat yang tinggi, 6 gram dalam setiap sajian. Memberi 35% atau lebih Nilai Harian bagi 21 jenis vitamin dan mineral penting. Pilihan perisa Vanilla / Chocolate / Cafe Latte.

🐬Omega Guard

Minyak ikan Omega-3 tulen berkepekatan tinggi yang membantu mengurangkan lemak di sekitar organ penting di dalam tubuh (visceral fat), mempercepatkan pembakaran lemak.


Nak cuba Kurus dengan semulajadi ? hubungi ena untuk tempahan dan konsultasi lanjut ye.

Your Beauty & Health Consultant ;


+6 013 357 3153
+6 013 357 3153
+6 013 357 3153
Aeinna Musa
ID Shaklee : 960982
COD Bandar Baru Bangi
Pengeposan ke seluruh Malaysia


Post a Comment

0 Comments