Air oh Air

Assalamualaikum , bismillah..



Cerita mengenai air, semua orang tahu kita mesti minum air sekurang-kurangnya 8 gelas air . Tapi berapa ramai yang berjaya minum 8 gelas sehari? Urm…rasenye kalau dah minum 4 gelas pon dah rasa banyak ya amat. Ini tidak termasuk Air berkarbonat, Kopi, Teh, Nescafe atau Cool blog ye! Air yang dimaksudkan di sini ialah AIR KOSONG!



Air merangkumi 70% kandungan badan. Kita di lahirkan sebagai ‘Anggur’ tetapi akhirnya menjadi ‘Kismis’! Baby air cukup sebab tu kulit cantik dan gebu – senyum tak de gigi pun cantik. Tapi bila kita semakin ‘lama’, kulit kecut kedut, belum senyum pun orang takut.. hihi..

Bukan setakat sel-sel kulit je ‘dehydrated’, apa yang lebih bahaya bila sel-sel pada organ dalaman pun mengecut dan ini menggangu fungsi semua organ – buah pinggang, hati, jantung, dll.

Bila kita minum air berkarbonat, kopi yang berlebihan, teh tarik – ini akan menyebabkan air dalam sel-sel kita akan di ‘sedut’ keluar. Kita menjadi ‘kering’ di dalam. Tak cukup just pakai moisturiser di muka, tapi sel-sel dalaman sebenarnya mengecut. Nak sihat, Nak cantik – ‘Terpaksakan’ diri minum air kosong banyak.


Fakta : Tak haus tak bermakna air dalam badan cukup ye.. Kita hanya akan rasa haus bila badan kita dah mula kekurangan air secara ketara (significant dehydration). Bagi pengamal2 tegar suplimen, mereka WAJIB  minum air kosong at least 3L air setiap hari.mengapa begitu banyak? kat SINI ade jawapannya.



Kajian di Fred Hutchinson Research Centre, Seattle menunjukkan bahawa wanita yang minum 2 gelas air sehari mempunyai risiko 2 kali ganda menghidapi kanser kolon berbanding wanita yang minum 4 gelas air sehari! Bahaya kan?

So, pastikan kita minum secara berjadual – minum walaupun tak rasa haus – At least satu gelas, setiap 2 jam! ( termasuk 1 gelas sejurus bangun tidur, 1 gelas sebelum tidur – untuk detox)

Enjoy Your Clean Filtered Water !

kredit to Dr. Malinda


Your Shaklee Independent Distributor,
ID: 960982
Fb: Aeinna Musa
Fb page : Precious Vitamee
Call/sms/whatsapp: 013-357 3153
email: aeinnamusa@gmail.com

Post a Comment

0 Comments