10 Tips Bekerja Dari Rumah Secara Online | Aeinna Musa

Bekerja Dari Rumah Secara Online
Bekerja Dari Rumah Secara Online





10 Tips Bekerja Dari Rumah Secara Online | Aeinna Musa. Bekerja dari rumah telah menjadi semakin popular sekarang ini, dan ia semakin berkembang disebabkan oleh wabak COVID-19 melanda negara Malaysia sekitar tahun 2021-2022. Banyak syarikat dan organisasi telah melaksanakan dasar kerja dari rumah untuk memastikan syarikat dapat beroperasi macam biasa dan pada masa yang sama mengutamakan kesihatan dan keselamatan pekerja mereka. Bagi mereka yang bekerja dari rumah, adalah penting untuk mewujudkan persekitaran kerja yang produktif, efisen dan cekap. 

Saya kongsikan di sini 10 tips bekerja dari rumah secara online:

Wujudkan ruang kerja dan selesa


Wujudkan ruang kerja khusus: Sediakan kawasan yang ditetapkan di rumah anda untuk bekerja. Sebaik-baiknya, ia mestilah ruang yang tenang dan selesa di mana anda boleh focus membuat kerja. Ruang kerja khusus sangat penting di mana anda boleh memberi tumpuan dan meminimumkan gangguan. 

Berpegang kepada rutin


Bina jadual kerja yang tetap dan cuba untuk bekerja seperti waktu pejabat biasa anda. Ini membantu anda disiplin dan memastikan bahawa anda sentiasa bersedia dan produktif semasa waktu kerja. 

Berpakaian seperti keluar bekerja. 


Walaupun anda mungkin tergoda untuk memakai baju tidur anda sepanjang hari, berpakaian seolah-olah anda akan pergi ke pejabat boleh meletakkan anda dalam minda yang betul untuk bekerja dan membantu mengekalkan sikap profesional walaupun hakikatnya anda berada di ruang bekerja di rumah.

Tetapkan sempadan


Beritahu pada keluarga atau rakan sebilik anda tentang waktu kerja anda agar mereka mengjormati masa anda dan tidak mengganggu anda dengan sengaja ketika waktu bekerja di rumah. Wujudkan sempadan yang jelas untuk meminimumkan gangguan semasa waktu kerja di rumah secara online.

Buat senarai tugasan


Rancang tugas anda dan utamakan tugas yang penting agar bekerja di rumah menjadi sangat efisen. Anda  haruslah jelas tentang perkara yang perlu dilakukan sepanjang bekerja di rumah secara online agar boleh meningkatkan tumpuan dan produktiviti anda. 

Minimumkan gangguan


Kenalpasti dan elakkan atau minimumkan segala gangguan dalam persekitaran kerja anda. Pastikan telefon anda dalam mod senyap, elakkan membuka tapak web atau url yang tidak berkaitan dengan kerja. Anda hanya akan berkomunikasi dengan orang lain pada waktu rehat anda atau apabila perlu sahaja. Selain itu, fokus lah bekerja dari rumah secara online tanpa gangguan. 

Tetapkan waktu rehat


Rehat sangat penting untuk mengekalkan fokus dan mengelakkan keletihan. Tetapkan beberapa slot masa rehat yang pendek ( tapi berulang kali) dalam sepanjang hari untuk meregangkan badan, bergerak dan mengecas semula tenaga serta daya fokus. Antara aktiviti yang anda boleh lalukan ketika waktu rehat adalah keluar seketika dari ruang kerja. Aktiviti ini membolehkan anda meningkatkan produktiviti apabila anda kembali bekerja.

Kekal berhubung


Gunakan teknologi untuk kekal berhubung dengan rakan sekerja dan pengurus anda. E-mel, platform pemesejan segera, alat persidangan video dan perisian pengurusan projek adalah penting untuk komunikasi dan kerjasama yang berkesan. 

Seimbangkan antara kerja dan kehidupan


Bekerja dari rumah secara online kadang-kadang mengakibatkan anda tidak dapat seimbangkan antara kerja dan kehidupan peribadi. Jadi adalah penting untuk mengutamakan penjagaan diri atau 'self-care' secara rutin. Kekalkan keseimbangan kehidupan kerja yang sihat dengan memperuntukkan masa untuk bersenam, bersantai, hobi dan meluangkan masa bersama orang tersayang. 

Kekal bermotivasi


Tetapkan matlamat dan raikan pencapaian untuk kekal bermotivasi. Pecahkan tugas yang lebih besar kepada bahagian yang lebih kecil dan boleh diurus dan berilah ganjaran kepada diri sendiri apabila anda menyelesaikannya. Selain itu, cari cara untuk kekal bermotivasi, seperti mendekatkan diri pada Pencipta kita semua iaitu Allah SWT iaitu menitikberatkan solat fardhu, zikrullah, selawat, istighfar, sedekah, puasa sunat dan amalan sunat yang lain juga.

Bekerja dari rumah secara online memberikan pengalaman berbeza setiap orang. Yang penting kita hendaklah bekerja dengan ikhlas dan bersungguh-sungguh walau di mana sahaja tempat kita bekerja.


 Jemput Baca entry menarik dari Syahida Ali: Kerja Dari Rumah Yang Ramai Orang Tak Tahu


Klik Gambar di bawah untuk terus wassap Aeinna Musa- 0177172868 jika ada sebarang pertanyaan: 

Aeinna Musa- Pengedar  Shaklee Sah dan Aktif di Putrajaya, Bandar Baru Bangi dan Kajang
Aeinna Musa- Pengedar  Shaklee Sah dan Aktif di Putrajaya, Bandar Baru Bangi dan Kajang




#NextLevelBlogging

#Blogmegashaklee

#ShakleeThrive2023

#ShakleeTriumph2023

Post a Comment

0 Comments