Resepi Nasi Ayam Sedap Untuk Open House Hari Raya | Aeinna Musa

resepi nasi ayam sedap mudah simple
Hidangan Nasi Ayam untuk tetamu Open House


Resepi Nasi Ayam Sedap Untuk Open House Hari Raya. Nasi ayam merupakan menu makanan kesukaan ramai rakyat Malaysia, dari kanak-kanak sehingga orang dewasa menggemarinya. Penyediaan nya sebenarnya menggunakan bahan-bahan yang agak mudah juga cuma banyak perkara yang kene sediakan. Nasi, sup, ayam, kicap dan sayur ulam nya. Saya sendiri paling suka masak nasi ayam untuk tetamu yang berkunjung ke rumah sama ada waktu musim raya mahupon tak raya hehe.


Sepupu datang ziarah di rumah saya waktu ni

Makcik saya sekeluarga datang rumah, saya masakkan nasi ayam .
 
Bisnes Partner saya, master Nadiah Suhaidi datang ziarah rumah ma mertua saya di Bangi, saya masakkan nasi ayam. Masa ni saya masak juga laksa sarawak dan kakak masak laksa penang. puas hati dapat masak sendiri alhamdulillah

ok jom lah kita tengok resepi nasi ayam style saya.

NASI AYAM

Bahan-bahan:

Ayam seekor potong 4 
Sos cili 
Sos tomato 
Sos tiram 
Kicap 
2-3 helai Daun pandan 
Planta/magerine/butter 
2 ketul Chicken stok
3 inci Halia
1 biji Bawang besar 
5 ulas Bawang putih 
5 ulas bawang merah 
Garam Sup bunjut 
Salad 
Tomato
Timun 

Cara-cara: 


1-Rebus ayam sampai masak ( letak garam sikit) Kalau ada kaki ayam lebih rebus skali lah Keluarkan ayam (tapis) Kaki/leher ayam biar je dlm air rebusan tadi. 
2-Air rebusan jangan buang, nak guna untuk masak nasi & buat sambal. - ayam dah sejuk sikit marinate dengan sos tiram , sos cili, sos tomato & kicap. Semua 5 sudu besar setiap bahan marinate tu. Kalau tak cukup tambah lagi tapi sukatan sama. Kalau tambah 1 sudu sos cili, sos2 lain & kicap pon tambah 1 sudu juga. Ketepikan dulu. Marinate lebih 2 jam. Lagi lama lagi sedap 

NASI


1-guna kuali/pan, panaskan planta ( 6 pot nasi kak guna 3 sudu besar planta/margerine) , pastu letak 2 helai daun pandan carik2 kan dia pastu ikat simpul, masukkan 2 chicken stok, bawang besar 1 biji dan halia 1 inci. Masak sekejap je sampai chicken stok hancur semua pastu tutup api. - basuh beras macam biasa dlm periuk nasi. 

2-Dah cuci bersih2 beras, masukkan Bahan yg kita masak td (planta+daun pandan + bawang + chicken stok) - letak sikit kunyit - hujung sudu je. Untuk warna kuning. Sikit je kalau kuning sangat x cantik nasi kita. - tambah garam jika perlu pastu tambah air REBUSAN AYAM . Topup dengan air biasa kalau tak cukup ye ( jangan lupa simpan separuh air rebusan ayam ni untuk masak sup). Pastu masak je macam biasa dlm periuk nasi. -Lepas 15min agak2 ( sebelum air nasi kering betul) kacau2 sikit nasi yang tengah masak tu barulah rasa dan warna dia sekata cantik. Gituuu - nasi yang dah masak, hidang dan taburkan hirisan daun bawang daun sup dan bawang goreng ( optional) 

SUP NASI AYAM 


1- Ambil air lebihan rebusan ayam + topup dengan air biasa (air filter/air biasa pon boleh). 
2- Masukkan rempah sup bunjut, masak hingga mendidih -perasakan dengan garam 
3- Dalam kuali lain goreng 1 inci halia ( dimayang halus) , 5 bawang kecil (mayang halus) dan 5 ulas bawang putih (dimayang halus) hingga garing. Dah garing tu keluarkan dari minyak dan masukkan je dalam periuk sup . 
4-Tutup api dan tabur hirisan daun bawang dan daun sup. 

SAMBAL NASI AYAM 


Cilipadi merah 10 batang ( ikutlah tahap kepedasan kita nak . Cilipadi merah pedas sikit tau) 
Cili besar merah 10- kak buang biji 
Tomato 2 biji- saya buang bahagian tengah yang ada biji tu
Cuka hujung sudu je sikit je 
Sos tomato 3 sudu besar 
Sos cili 3 sudu besar 
Halia -1 inci 
Bawang putih- 2 ulas (kalau besar ulas dia cukup letak 1 je) 
Garam sikit sebab air rebusan ayam dah ada garam juga
Gula sikit -agak2 je
Air rebusan ayam- jangan banyak sgt nanti sambal jadi cair. Agak2 blender boleh bergerak je sebab tomato fresh buat sambal cair juga 

Cara-cara: 

Campur je semua, blend skali


AYAM 

1- Ada 2 cara untuk masak ayam yang telah di 'marinate' ni. sama ada goreng je dalam minyak yang banyak atau menggunakan air fryer. Selalunya saya suka masak dalam air fryer je, dapur pon tak kecah hehe.
2- kalau guna kuali, goreng api besar sehingga luar garing je. Dalam dah masak dah sebab kita dah rebus awal tadi. -Kalau guna air fryer . Suhu 200 degree C selama 15 min. Ejas suhu dan masa lah ikut kesesuaian sehingga dapat color ayam bakar yang cantik. 
3- Ayam yang dah masak tu ketuk dengan pisau yang besar dan potong 2-3 bahagian pula. Ikut kita nk besar masa. 
4- Hidang dlm pinggan dan ‘taburkan’ lebihan bahan (sos2) yang kita marinate di atas ayam yang dah siap potong tadi. Hias dengan salad.

KICAP NASI AYAM 


3 sudu kicap 3 sudu sos cili 3 sudu sos tomato 3 sudu kicap
Masak atas kuali ( api slow) . Tambah air kosong sikit jangan banyak sebab kicap nasi ayam ni buat pekat2 lagi sedap. 

SAYUR NASI AYAM 


Potong timun ,tomato dan salad hidangkan untuk makan bersama nasi ayam.
Siap!


Ada yang minta resepi dan mencuba sendiri masak nasi ayam style saya ni. Alhamdulillah menjadi. mudah sangat. korang try lah ye.

beliau pernah datang rumah ma saya di terengganu tahun lepas, saya masak nasi ayam . raya tahun ni beliau minta resepi dan masak sendiri alhamdulillah menjadi.


Selamat mencuba resepi nasi ayam ini untuk open house hari raya!




#NextLevelBlogging

#Blogmegashaklee

#ShakleeThrive2023

#ShakleeTriumph2023

 

Post a Comment

0 Comments