Tips Mudah Untuk Melakukan Perubahan

Tips Mudah Untuk Melakukan Perubahan | Assalamualaikum.





Do this minimum twice per day, our life will totally change!

Ramai yang bergelut dengan diri sendiri bila nak berubah buat sesuatu yang lebih baik. Bergelut dengan perasaan takut dan tak yakin.

Lebih pilu lagi ramai juga yang tak sedar, mereka sendiri yang setkan minda supaya menarik perkara yang mereka tak nak. Sound funny😐 tapi it really happen termasuk lah saya sendiri, seriously.





Ena belajar satu ilmu ni di mana kita boleh latih diri kita untuk menarik only the best things happen dalam life kita. Sound interesting🤩

Bare in mind, ia tak lah berlaku dalam sehari-  its a process. Kita perlu sanggup laburkan komitmen untuk konsisten BUAT.





Mudah sangat caranya adalah buat SELF-AFFIRMATIONS!

1) Ambil satu pen dan kertas

2) Tuliskan apa/siapa kita nak jadi ( contoh pada gambar)

3) Lepas dah siap tulis, bernafas secara  fitrah iaitu tarik nafas dalam-dalam (sambil kembungkan perut) dan hembus pelan-pelan (sambil kempiskan perut)

4) Bernafas secara fitrah meningkatkan fungsi otak dan hati kita lebih tenang, then baru boleh ke next step iaitu BACA list tu  setiap hari especially malam sebelum tidur  dan pagi sebelum subuh (atau selepas solat subuh). Sebaiknya baca depan cermin so setiap kata kata yang kita ucap akan terpantul pada diri sendiri.

5) Ulang setiap hari selama 7 hari. Kalau dah berjaya,extend lagi rutin ni sehingga 21 hari, kemudian 44 hari dan 90 hari.  InsyaAllah bila dah buat selama 90 hari, susah dah nak tinggal dan boleh hafal dah, tak perlu tengok list lagi.





Self- affirmation ni pengukuhan kepada diri sendiri. Ia juga akan aktifkan RAS iaitu recticular activating system dalam otak kita yang  yang berfungsi menyimpan memory yang pernah berlaku dan segala apa yang kita perfengar/pertontonkan (yang kita lihat, baca,fikir, bayangkan).

RAS ni kan dia tak boleh nak beza apa yang kita sebut/bayangkan tu adakah benar2 berlaku atau sebaliknya. Dia pakai tangkap muat semua sama, dia kira REAL hehe. So ini satu kelebihan yang kita tak sedar selama ni, now dah boleh FEEL dan VISUALIZE what ever we want to attract into urr life, consistently .FAKE it until it REAL. 





Ritual ni akan transfom kita to a new person bilamana minda kita slowly akan menarik apa yang kita sebutkan dan later on InsyaAllah InsyaAllah benar benar berlaku dalam kehidupan kita. Have faith!

Ena pon tengah cari semangat dan mohon doa supaya kita sama-sama faot konsisten buat self affirmation ni sampai lah day 90.





#share pada kelurga dan kawan-kawan yang kita sayang

Aeinna Musa
Nak Jadi Orang Paling Bahagia

Post a Comment

13 Comments

  1. Agreed with you that we need to be grateful with our life daily so that we could appreciate more things in our life and try to improve ourselves to become a better person.

    ReplyDelete
  2. Thanx for the tips. This will help to reduce anxiety. Thanx babe.

    ReplyDelete
  3. Tq so much. Byk info positif sini, ena.
    Permulaan hari amat penting. Mesti nak positif, gembira, ceria & bahagia.
    One thing aida dpt from entri ena ni - kita mesti yakin boleh. Pe pun akan jadik ok.

    ReplyDelete
  4. Terima kasih share satu cara motivasi yang membuat diri kita lebih positif dari masa ke masa. dengan cabaran yang mendatang, diri kita kena kekal positif.

    ReplyDelete
  5. Simply put our mind kat depan and focus on the positive kan! For me in a gloomy states for year pernah try these methods but fail. But at least trying can give slightest part of hope. So lama2 nanti dia akan makin banyak. As long as take time for diri sendiri. :)

    ReplyDelete
  6. Thank you untuk tips ni. Jika kita sentiasa positif dan konsisten positif, kita akan sentiasa happy

    ReplyDelete
  7. Bagus satu motivasi diri yang dalam tanpa kita sedar sebenarnya ia menjadi berguna kepada kiga dan merubah hidup kita sebab ia datang dari dalam hati... Thanks sharing kata motivasi macam ni hehehe jarang ada orang nak kongsi perkara macam ni...

    ReplyDelete
  8. Wah..kta-kata semangat nie bagus untuk memotivasikan diri dlm kehidupan seharian kita..thanks sharing

    ReplyDelete
  9. Terima kasih atas perkongsian yang sangat berguna ini. Dulu pernah juga dengar tips macam ni, cuma nak buat tu yang kena ada disiplin kuat. Kadang-kadang rajin kadang2 malas..hehehe

    ReplyDelete
  10. InsyaAllah semuanya akan menjadi lebih indah bila kita mulakan hari kita dengan aura positif dan sentiasa berada dalam golongan yang positif kan.

    ReplyDelete
  11. insyaAllah. dua hari dah start work out sebelum pergi kerja. moga istiqamah dan mendapat fitness yang diingini.

    ReplyDelete
  12. Wah terus rasa bersemangat lepas baca ni. sometimes memang akan rasa macam tak confident dengan apa yang jadi. tapi kena juga kuat semangat.

    ReplyDelete
  13. very good sharing! Penting setiap pagi buat rutin camni...terima kasih yer, memberi inspirasi kepada semua org

    ReplyDelete

Terima Kasih Singgah Komen di Blog Ena..

Semoga kita semua dikurnia rezeki yang banyak serta berkat dan kesihatan yang baik hendaknya

Have a nice day ahead!