Sihat Seisi Keluarga Dengan Mengamalkan Minyak Zaitun Makanan Sunnah

Sihat Seisi Keluarga Dengan Mengamalkan Makanan Sunnah | Assalamualaikum. Entry kali ini ena nak kongsikan produk suplimen kesihatan yang berasaskan makanan sunnah iaitu minyak zaitun. Sejujurnya kami sekeluarga juga menggunakan minyak zaitun untuk ikhtiar kuatkan imuniti badan anak-anak yang masih kecil.



Jom kenali buah zaitun


Menurut artikel hasil kajian dari sekumpulan penyelidik dari UITM Pahang, buah  zaitun  atau  dalam  istilah  botani  dikenali  sebagai  Olea  Europea  merupakan tanaman  yang  biasanya  ditanam  di  kawasan  Meditranean  seperti  di  Sepanyol,  Turki,  Itali, Tunisia dan Morocco. 

Buah zaitun tidak terkecuali daripada memiliki khasiatnya yang tersendiri di mana ianya juga turut disebut di dalam Al-Quran serta dianjurkan oleh Nabi Muhammad S.A.W..

Firman Allah S.W.T. yang bermaksud: 

 “Demi buah tiin dan zaitun. Dan Gunung Tursina.”                                                                     (At-Tin 95: 1-2)  

Khasiat  buah  zaitun  tidak  dapat  dinafikan  di  mana  Allah  S.W.T  turut  berfirman  yang bermaksud:

  “Dinyalakan (dengan  minyak) dari sebuah pohon yang diberkahi, (iaitu)  zaitun yang  tidak tumbuh  di sebelah  timurnya  dan tidak pula  di  sebelah  baratnya,  hampir-hampir  minyaknya  saja menerangi walaupun tidak disentuh api.”         (An-Nur 24: 35)  

Selain daripada itu, Nabi Muhammad S.A.W. juga bersabda yang bermaksud:

  “Hendaklah kalian  menggunakan  minyak zaitun sebagai lauk dan buatlah ia sebagai minyak oles, karena ia (minyak zaitun) berasal dari pohon yang diberkahi.”   (Riwayat Abu Daud)  

Buah yang barokah seperti buah zaitun ni sudah tentu mempunyai banyak keutamaan dan kelebihan yang tersendiri. Masyarakat hari ini dah tahu dan kenal dengan buah atau minyak  zaitun yang banyak dikomersilkan  di pasaran yang mana dapat membantu dalam menjana kesihatan yang lebih baik. Ingat lagi sewaktu menghadiri pameran MAHA di MAEPS satu ketika dulu, kami singgahdi satu booth pameran buah zaitun dari anak pokok sampailah pada end produk (seperti jem dan sebagainya)
Malaysia kini sedang giat memelihara serta menanam pokok zaitun di Malaysia. Kajian sains juga mengiktiraf khasiat buah zaitun khususnya dalam  bidang perubatan dan sains  pemakanan. 

Antara  kelebihan  dan  manfaat  buah  atau  minyak  zaitun:

Minyak zaitun kaya dengan polyphenols- antioksida semulajadi, lemak sihat, sumber bagi Omega 3 dan Omega 6 yang juga terdapat di dalam ikan, avokado dan kekacangan. Antara khasiatnya adalah
  • Menurunkan paras kolesterol berbahaya
  • Merendahkan tekanan darah tinggi
  • Mengawal tekanan darah
  • Merendahkan risiko kanser
  • Menjaga kesihatan jantung
  • Menghalus dan melembutkan kulit serta melambatkan proses penuaan.
  • Menguatkan sistem imunisasi
  • Melindungi dari kesan radikal bebas
  • Mengelak keradangan
  • Baik terhadap tulang
  • Kesihatan penghadaman
  • Agen anti-kanser
  • Membantu otak menjadi cerdas
  • Meningkatkan keupayaan kognitif dan juga memori.

Semua khasiat ni di sokong oleh kajian sains. Terdapat banyak sangat kajian dan kertas kajian terhadap kehebatan minyak zaitun yang telah dijalankan oleh saintis bertaraf dunia. Bermula harini jom kita sama sama mengamalkan minyak zaitun seisi keluarga.

Untuk mendapatkan Minyak Zaitun berkualiti tinggi boleh lah mencuba Extra Virgin Olive Oil , Olivie plus30 dari Olive House






 














Testimoni Olivie plus30





Hubungi wakil jualan:

Youtube Channel : Olive House Lembah Pantai


Lokasi Kedai:  Premis Olive House Lembah Pantai
95F Jalan Pantai Permai 3 Pantai Dalam, 59200 Kuala Lumpur (klik untuk Location Google Maps )

Order secara online: 




Post a Comment

0 Comments