Petua Tenangkan Hati, Hilangkan Sedih dan Stress;)

Tiada daya upaya melainkan dengan izin Mu Ya Allah Yang Maha Tinggi Lagi Agung


Assalamualaikum


Harini berlaku beberapa perkara yang mengguris hati makyong ni;)..terguris sampai 'banjir' skali, bukan terguris yang biasa2 tu....hihi... maklumlah dah dekat nak due ni jadi emo terlebih lebih pulak...



Apa-apa pon, emosi kita ni kadang kadang tak boleh nak expect. Happy, sedih, marah, teruja, geram, dengki dan macam macam lagi.



Emosi yang kurang baik sebenarnya kita boleh control tau. Supaya ia tidak memakan diri atau mengundang masalah yang lebih buruk lagi.



Macam mana ena kawal emosi sedih ena harini adalah dengan membaca zikir LA HAULA WALA QUWWATA ILLA BILLAH..banyak3 kali. Ena tak kira pon berapa. Main sebut je ikut suka hati. Yang ena tahu ena nak kembali kepada emosi asal, emosi happy dan bahagia.



Sambil zikir tu ena praktikkan ilmu yang ena dapat dari buku B.A.D ( bertanya Allah Dulu). Dalam erti kata mudah, ena 'berdialog' dengan Allah. Bukan monolog tapi berdialog. Kalau nak tahu macam mana cara nk berdialog ni.haaaa kene la beli buku ni..ena beli dari fb Arbee Ali. Ena tak jual, kalau nak beli, boleh hubungi Arbee Ali tu ye.



Alhamdulillah...kejap je tak sampai 10 minit..memang terasa HATI LEBIH TENANG..alhmdulillah.



so ena sarankan supaya sahabat ena semua, jika sedih/marah/dengki/tersangka buruk pada orang lain, cepat2 ZIKRULLAH (ingat Allah) tau.



atau,


peniaga2 online/offline yang sedih sale merudum ke, ada orang 'curi' customer ke..apa2 saje lah yang buatkan anda marah/sedih. senyum je k..senyum lebar2 sambil berzikir. Zikrullah merupakan terapi dalaman yang paling molek dan mujarab sekali untuk ubati penyakit hati;)


Bukan apa, emosi kurang baik ni, syaitan mudah sangat kuasai HATI kita.. so cepat2 'lari' dari perhatian dan godaan syaitan yang lebih buruk  lagi..istighfar dan zikir pada Allah banyak2 deh.




semoga bermanfaat


till then



Post a Comment

0 Comments