Antara Kanak-kanak, Remaja dan Warga Emas, Siapa Lebih Perlukan Protein?



  

Assalamualaikum



Harini ena nak cerita mengenai keperluan protein. Berbeza tau..tak sama semua orang...Antara faktor yang mempengaruhi keperluan protein adalah umur, saiz badan, jantina, aktiviti atau pekerjaan dan kondisi kesihatan seseorang (hamil, menyusukan anak, sakit biasa atau kronik dan sebagainya)



Protein yang BANYAK diperlukan dalam badan kanak-kanak dan remaja untuk pembinaan TISU. Karbohidrat pula akan digunakan sebagai TENAGA dalam proses 'pemecahan' protein untuk menghasilkan dan membina tisu tersebut. Waktu usia begini, tumbesaran badan mereka sedang pesat berlaku.



Tubuh memerlukan tenaga (lemak) dan jisim tulang yang secukupnya untuk membina tisu bagi mengawal selia hormon yang akan membentuk badan sebelum baligh ... tanpa sumber protein yang cukup, tenaga yang diperlukan mungkin akan 'diserap' dari bahagiuan sistem lain seperti sistem imun, atau tulang dari kaki mungkin dikorbankan untuk membina jisim tulang di bahagian pinggang ... tulang lebih daripada sekadar kalsium!



Sebab tu lah kita boleh lihat, kanak-kanak atau remaja yang kekurangan protein mengalami pertumbuhan yang terbantut!






Warga tua tidak perlu banyak protein sebagaimana kanak-kanak dan remaja kerana mereka tidak membina tisu tapi mereka mengekalkan tisu2 yang ada. Protein yang cukup diperlukan untuk proses pembaikan tisu dan bukan lagi pertumbuhan tisu tetapi banyak tenaga dari karbohidrat dan beberapa lemak untuk melakukan kerja-kerja mengekalkan badan mereka ini.



Walaubagaimanapon, kekurangan protein dalam badan orang dewasa dan warga emas menjadikan golongan ini cenderung untuk mengalami 'flabby' terutama di bawah lengan, perut dan peha kerana sumber guna tenaga (tisu lemak) di sekitar untuk mengekalkan tisu yang sedia ada.


Baca: Kenapa Kita Perlukan Protein


Kesimpulannya,


Kanak-kanak dan remaja perlu protein untuk pertumbuhan badan yang OPTIMUM;)



Dewasa dan golongan emas untuk terus mengekalkan fungsi badan dan STAY FIT;)



Lihatlah mereka dah MULA concern dengan keperluan protein dan kesihatan badan dan mereka MEMILIH untuk terus konsisten dengan minuman protein NON GMO yang hebat iaitu ENERGIZING SOY PROTEIN (ESP)






SIAPA YANG PERLUKAN ENERGIZING SOY PROTEIN ESP?





+Ibu yang aktif dan ingin kekalkan KECANTIKKAN
+ Mereka yang ingin kelihatan awet muda
+ Ibu Menyusukan anak
+ Ibu hamil
+ Ibu berpantang
+ Kuruskan badan
+ Pelajar 
+ Kanak-kanak
+ Mereka yang eczema atau allergi






ENERGIZING SOY PROTEIN pilihan masa kini.


Hidup Sihat, Hidup Lebih Ceria


Berminat untuk mendapatkan ESP?


hubungi ena segera, untuk sebarang pertanyaa atau order:



013 357 3153


Post a Comment

0 Comments