FOLLOW ME

''Ya Hayyu, Ya Qayyum, dengan rahmatMU daku memohon pertolongan. Baikilah, perelokkanlah seluruh urusanku dan urusan keluarga serta sahabat2 ku dan janganlah Engkau serahkan diri kami ini kepada kami walau sekelip mata''

Aameen

Mutiara Kata

"KESIHATAN ITU BAK MAHKOTA DI KEPALA ORANG ORANG YANG SIHAT, TIDAK DAPAT DILIHAT KECUALI OLEH ORANG ORANG YANG SAKIT SAHAJA"

Monday, 16 November 2015

12 Perbezaan Ubat Dan Suplimen Yang Anda Wajib Tahu



Assalamualaikum


Pagi tadi sempat ena membuat sedikit kajian di internet mengenai perbezaan ubat dan suplimen. Ena agak skeptikal dengan ubat ubatan. Bukan bermakna tak pernah amek ubat tapi jika kurang sihat, ubat menjadi pilihan terakhir ena.



Ubat yang paling common di kalangan masyarakat kita harini iaitu panadol, ena sendiri terlupa bila last ambil panadol ni. Suami salu cakap kat ena, yang ena dah berpuluh2 tahun tak amek panadol..haha hyperbola je tu.Sebab hubby pon perasan juga, ena jarang ambil/mintak panadol tu.



 Mana ada puluh2 tahun,masa dekat U dulu selalu kene senggugut  , sah2 setiap bulan amek menstrual pil...waaaa..banyaknya toksik dalam badan ku!..so skang memang hari2 detoks dengan shaklee suplimen.


Cadangan Suplimen untuk detoks:

VIVIX
ALFALFA
HERB LAX
OSTEMATRIX
ENERGIZING SOY PROTEIN
PEPPERMINT GINGER PLUS
DTX COMPLEX


( please dont simply google and buy..nti salah makan, brand shaklee juga yang dipersalahkan...tanya ena apa yang sesuai untuk anda..ena komited untuk membantu.talian hayat dibuka 24 jam, hee : 013 357 3153)




Entry sebelum ni ena pernah mengulas mengenai perbezaan vitamin sintetik dan semulajadi..jangan main2 tau, walaupun both dipanggil vitamin/suplimen tapi perbezaan nya memamg banyakkk.



For sure, natural suplimen manjadi pilihan kita kan.


Jom kita lihat apa perbezaan vitamin / suplimen dengan ubat pula ni..



NoUbatVitamin  (Food supplement)
1Ubat merupakan bahan yang asing dalam tubuh kita, ia bukan sebahagian daripada tisu-tisu badan kita dan tidak juga menyumbang kepada pembinaan sel badan.Bahan berkhasiat, semulajadi dan penting kepada tubuh badan. Jika kita kurang mengambilnya, kita akan alami beberapa kelemahan dan kegagalan fungsi organ
2Merupakan ejen-ejen bahan kimia yang kuat yang boleh mengubah fungsi badan dengan mengganggu tindakan biokimia dan proses-proses enzimBahan berkhasiat ini membantu tindakan biokimia dan proses enzim dalam tubuh kita
3Boleh menyebabkan kesan sampingan, kebanyakannya boleh kekal dalam badan. Aspirin contohnya boleh menyebabkan gangguan dalam perut, loya, gangguan penglihatan, telinga berdengung, bintik merah, gangguan penghadaman dan sebagainyaTidak menimbulkan kesan sampingan. Jika terlebih dos hanya menyebabkan gangguan sementara sahaja. Oleh kerana badan membina sistem enzim untuk menghadapi bahan berkhasiat, ia juga bersedia menghadapi keadaan terlebih dos
4Perlu pengawasan rapi bagi mengelakkan `overdose’Ia bertindak lebih baik secara bersatu di antara satu sama lain ibarat rantaian. Malah kesemuanya harus bergabung untuk menghasilkan kesan yang lebih baik
5Baik dimakan biasanya di antara dua waktu makan bagi mengelakkan kesan saling mempengaruhi di antara satu sama lain.Boleh diambil bersama makanan. Ia lebih berkesan menyerap bersama makanan dan meningkatkan kesan penghadaman makanan
6Berkemungkinan mengakibatkan maut jika diguna secara berlebihanSelamat diambil, tiada risiko maut
7Menghasilkan kesan kepada setiap orangTidak menghasilkan kesan kepada tubuh, kecuali jika tubuh kita mengalami kekurangan vitamin tersebut.
8Bertindak cepat, secara agresif dan kita akan nampak kesan tindakan ubat dalam masa beberapa minit atau jamBertindak secara perlahan, mengambil masa yang lama untuk memberi kesan baik kepada tubuh
9Merawat kesan atau tanda-tanda sakit tetapi bukan merawat punca sakit. Ia hanya menutupi kesakitan, bukan memulihkannyaMerawat terhadap punca penyakit
10Merawat kesan atau tanda-tanda sakit tetapi bukan merawat punca sakit. Ia hanya menutupi kesakitan, bukan memulihkannyaTidak perlu pengawasan rapi. Badan boleh menerima bekalan vitamin secara terhad, jika bekalan mencukupi maka ia tidak akan menerimanya lagi
11Perlu pengawasan rapi bagi mengelakkan `overdose’Orang tua perlukan lebih banyak sukatan vitamin kerana faktor kekurangan yang berlarutan serta sistem penghadaman yang semakin lemah
12Orang lebih tua perlukan ubat dalam sukatan lebih rendah kerana mereka mudah mendapat kesan sampingan yang lebih serius berbanding orang mudaVitamin mengawal badan dari terkena penyakit dengan menguatkan sel-sel dari serangan kuman bakteria dan virus serta melambatkan proses kemerosotan fungsi organ badan



Seronok tak dah tahu beza antara suplimen semulajadi  dan ubat..so lepas ni dah boleh decide kan nak makan ubat ke suplimen.



Satu ena suka nak pesan...ubat ni di ambil ketika sakit....suplimen pula PERSEDIAAN untuk KEKAL lebih sihat..bermakna di ambil SEBELUM jatuh sakit lagi.



Ena selalu ingatkan suami, kesihatan kita ni mahal harganya..tak ternilai..tapi kita tak perasan pon kan..sehinggalah kita jatuh sakit.. tak payah tunggu sakit berat2..demam je pon dah rasa beremosi dan tak best nak buat apa keje kan.nak makan pon tak lalu!



Untuk yang selalu demam dan jatuh sakit, boleh cuba nutriferon dan vitamin C shaklee..insyaAllah ena ceritakan di lain entry, pengalaman ena KONSISTEN nutriferon dan Vitamin C ni ye.


Semoga perkongsian ini memberi manfaat pada anda 


Till then ;)

Tq for reading!
Terima kasih kerana sudi membaca 12 Perbezaan Ubat Dan Suplimen Yang Anda Wajib Tahu.

7 comments:

  1. betul...ubat = drug ..supplement ni semua mineral yg kita prlukan..nice entry

    ReplyDelete
  2. cuma,bila dikatakan supplement ni xde overdose@toxicity kurang tepat..sbg contoh pngambilan iron brlebihan blh mnyebabkan hemochromatosis..amik vit A brlebihan blh mnybabkan vit A toxicity...amik K brlebihan mngakibatkan hyperkalemia = arrythmia...dan sbg..tp itu pn kalau dlm jumlah yg trlalu besar..

    ReplyDelete

Terima Kasih Singgah Komen di Blog Ena..

Semoga kita semua dikurnia rezeki yang banyak serta berkat dan kesihatan yang baik hendaknya

Have a nice day ahead!

DISCLAIMER

Segala testimoni /penulisan tentang produk yang dikongsi dilaman ini bukan bertujuan utk merawat, mencegah, mendiagnose atau menyembuhkan apa jua penyakit. Pembaca yg mengalami masalah kesihatan digalakkan mendapat nasihat dari pakar kesihatan.

111 FORMULA MAGNET REZEKI & BEBAS HUTANG!

111 FORMULA MAGNET REZEKI & BEBAS HUTANG!
Jemput klik BANNER di atas atau Wassap 013 357 3153 untuk baca REVIEW PERCUMA (39 m/s) 111 Formula Rezeki Melimpah Ruah