5 Cara Pilih Taska Terbaik Untuk Anak.








HOW TO CHOOSE THE BEST PRESCHOOL/TADIKA/KINDERGARTEN for your CHILD?

Bismillah
Assalamualaikum. apa khabar sahabat2 syurga ena. tadi semasa fbwalking ena terjumpa satu artikel yang sangat best di sini Meet: Afzan Maria - The Early Childhood Practitioner.

Ena nak abadikan di blog ena ni bagi manfaat pada orang lain juga. Maklumlah aeisya dah 2 tahun ni..plan ena nk hantar aeisya ke taska pada umur dia 4 tahun. insyaALLAH.

Jom kita baca perkongsian cara memilih taska terbaik, dari pakar ni;)

Sangat MUDAH!!!

1. Borak-borak dengan OWNER -

 Adakah mereka passionate dalam bidang awal kanak2? Atau sekadar hendak menjalankan BUSINESS? Jika PASSIONATE, insyaALLAH you are in good hands. Jangan mudah terpedaya dengan hebatnya BRANDING atau MARKETING.



2. Borak-borak dengan TEACHERS -

 Samada semua cikgu2 disitu ada sifat penyayang? dan PASSIONATE dalam awal kanak2, atau sekadar NAK KERJA MAKAN GAJI, MUKA MASAM ATAU GARANG SEMACAM. Boleh semak bidang pengajian mereka. Sebab, by 2020, semua yang terlibat dalam awal kanak-kanak perlu ada sekurang2nya DIPLOMA dalam Pendidikan Awal Kanak-Kanak, jika hendak terus berkhidmat dalam bidang ini.



3. Borak-borak dengan TEACHERS -

 Samada mereka ini ada ILMU atau tidak berkenaan awal kanak2. You can test by asking many things... paling mudah, how would they handle misbehaviour? Tapi again, tidak semua yang ada Degree awal kanak-kanak ada passion dalam bidang ini. Jadi, masih perlu test their level of passions.



4. Pilih Tadika yang menjalankan PLAY BASED LEARNING.

Tadika yang hanya ACADEMIC Oriented hanya menekankan 2 Multiple Intelligence. Play based learning should cover most of the time your child is in the kindy, and while playing, anak-anak ini peroleh pelbagai jenis ilmu. Dalam erti kata lain, ianya mengamalkan konsep integrasi semua matapelajaran. Play Based Learning juga adalah lebih kepada Child Led Learning, bukan semata-mata CIKGU TEKO yang lebih kepada Adult Centered dan hanya menggunakan workbook semata2.



5. FINALLY, boleh test anak anda ke TASTER SESSION,

 jika mereka HAPPY --> Tadika itu sesuai untuk anak anda. Jika mereka TIDAK SUKA KE TADIKA --> berkemungkinan besar, ada sesuatu yang berlaku, dan ianya tidak sesuai dengan mereka. Boleh juga cuba untuk sebulan yang pertama.



Selamat memilih TADIKA yang sesuai...

Maaf TADIKA OWNERS - it's a HIGH TIME for all of you to REVIEW your CURRICULUM.. Because EARLY CHILDHOOD is really becoming a HOT STUFF, everyone is looking into it.

Maaf WORKBOOK Publishers - yes, it is your business, but maybe, do something that could be used in a PLAY BASED LEARNING environment. I don't like workbooks, sebab teachers tend to LEAN so much on it, that they have become SOOOO UNCREATIVE..

Psst: Am starting to get invites to review kindergartens in Malaysia. Thank you for having me in your mind.

------------

ena berdoa agar tuan puan semua dapat manfaat dari setiap perkongsian ena.


Your Shaklee Independent Distributor,

ID: 960982
Call/sms/whatsapp: 013-357 3153
email: aeinnamusa@gmail.com
COD area: BB Bangi dan sekitar

Post a Comment

0 Comments