Cara Menyimpan Vitamin dan Suplimen

Assalamualaikum

Bismillah | SAW

Apa khabar semua? semoga hari ini lebih baik dari smalam. Bagaimana dan dimana anda menyimpan semua vitamin dan suplimen anda?

Peti sejuk  ? Dapur atau bilik mandi ? Jangan ambil mudah hal ini sebab ia mempengaruhi quality dan kandungan nutrisi dalam vitamin itu sendiri. Jom kita tengok antara cadangan tempat untuk anda menyimpan suplimen.





1. ELAKKAN MENYIMPAN DALAM PETI SEJUK

Untuk potensi optimum , vitamin dan makanan tambahan lain perlu disimpan di tempat yang sejuk dan kering. Peti sejuk sudah pasti sejuk, tetapi ia juga mengandungi kelembapan yang tinggi, yang boleh mengurangkan jangka hayat vitamin dan keberkesanan . Kecuali supliment yang  khusus dicadangkan supaya disimpan dalam peti sejuk.



2. JAUHKAN DARI BILIK MANDI.

Menyimpan vitamin anda di dalam bilik yang sama kecil di mana anda mandi cara mendedahkan mereka kepada haba dan kelembapan , walaupun disimpan dalam kotak/bekas ubat.



3. DAPUR JUGA TIDAK SESUAI

Vitamin biasanya diambil dengan makanan,secara logiknya, sudah tentu dapur adalan tempat yang paling sesuai utuk menyimpan vitamin kan? Suhu dan kelembapan di dapur tidak stabil disebabkan oleh ketuhar dan dapur memasak . Jika nak juga menyimpan vitamin berdekatan dengan makanan, ena cadangkansimpan vitamin di ruang makan yang berasingan dengan dapur memasak.




4. TEMPAT TINGGI DAN KERING

Walaupun vitamin dan supliment di hasilkan dari dari sumber semulajadi, ia tetap tidak boleh diambil dalam kuantaiti yang terlalu banyak pada satu2 masa. Simpan di dalam bekas asal dan jauh dari kanak-kanak . Pastikan tidak letak di kabinet atau rak yang dekat dengan tingkap atau paip pemanasan di mana suhu dan kelembapan mungkin berubah-ubah .




5. JANGAN MENGAGIHKAN VITAMIN ANDA

Sebab kenapa kitaperlu menyimpan vitamin dalam bekas asal kerana sesetengah vitamin memerlukan pembungkusan khas untuk mengekalkan quality yang optimum. Sesetengah makanan tambahan hilang keberkesanannya apabila terdedah kepada cahaya, sebagai contoh, dan perlu disimpan di dalam bekas legap atau berwarna gelap. Elakkan memindahkan vitamin anda untuk botol yang lebih besar atau lebih kecil untuk kemudahan atau menggabungkan mereka dengan makanan tambahan lain di dalam bekas yang sama.



7. SEMAK TARIKH LUPUT

Mengambil suplemen tamat tempoh tidak akan membunuh anda , tetapi ia mungkin tidak akan berbuat apa-apa yang positif untuk anda sama ada. Vitamin kehilangan potensi apabila disimpan terlalu lama , jadi mengambil mereka selepas tarikh tamat mereka mungkin tidak menghasilkan manfaat yang anda harapkan untuk kesihatan anda.






8. SIMPAN DALAM 'COOLER BOX' 

'Cooler box' adalah pilih terbaik bagi mereka yang kerap travel atau tinggal di kawasan yang bercuaca panas. cooler box ini mudah di bawah untuk diletakkan di dalam kereta, jadi ia sangat mudah bagi mereka menjual vitamin secara bergerak . anda tidak perlu meletakkan ais di dalam cooler box ni. suhu dan kelembapan dalam box ini  stabil kerana tidak terdedah dengan cuaca dan kelembapan di luar yang tinggi.




semoga bermanfaat.

Your Shaklee Independent Distributor,

ID: 960982
Call/sms/whatsapp: 013-357 3153
email: aeinnamusa@gmail.com
COD area: BB Bangi dan sekitar

Post a Comment

0 Comments