Perbezaan Soya Shaklee (ESP) dengan Soya Biasa

Bismillah.

Apa kaba saudaraku yg dirahmati Allah? kat sini ena nak share perbezaan soya shaklee dan soya biasa. sudah menjadi tanggungjawab kita untuk mencari yg terbaik terutama product makanan. Sebabnya, apa yang kita makan akan jadi darah daging kita dan anak2.



FAQ #1 :“Eh, ESP ni soya ke.. Kalau soya, saya tak nak minum lah. Bahaya.. Lagipun soya kan biasanya dikaitkan dengan agenda Yahudi”

FAQ #2 : “Kajian menunjukkan soya boleh menyebabkan kanser”

FAQ #3 :“Soya ESP ni sama tak dengan air soya yg beli kat kedai tu?”

Jawapan saya mudah – Of course ada beza! Soya ESP adalah soya yg tinggi kualitinya, manakala soya biasa yg dijual di kedai itu kita tak pasti kualitinya dan bagaimana ianya diproses.



Jom kita lihat perbezaan Soya Shaklee dengan soya biasa :


1. The Processing Method
 Kebanyakan soya diproses dengan menggunakan alkohol. Cara ini akan memusnahkan kandungan isoflavone up to 88%! So yg tinggal? Hanyalah approximately 12%! Isoflavone ini diperlukan untuk mengurangkan risiko kanser paru-paru, payudara, prostate, keseimbangan hormon and increases the bone mass (berat tulang). Bezanya Soya Shaklee, ianya dicuci dengan air untuk mengekalkan kandungan isoflavone genistein dan daidzein supaya kita mendapat the whole benefits of soy.


2. Non GMO Soy (Non Genetically-Modified Organism Soy)
 Soya yg telah diubah suai genetiknya adalah lebih murah untuk didapati dan kebanyakkan syarikat pengeluar produk soya akan memikirkan cara untuk cut cost and save money. Apa keburukan bahan yg telah diubah suai ini? Apabila gen baru dimasukkan ke dalam sel tumbuhan, tanpa kita sedari toksin akan turut dibina. This explains why they say that soy is not good for our health! Shaklee menggunakan an independent certification process called Identity Preserved Program (IPP). Program ini memastikan kacang soya Shaklee bebas daripada pendedahan kepada genetic modification bermula dari saat masih dalam bentuk benih, sehinggalah ianya dipasarkan.

3. Organically Grown
 Kajian menunjukkan bahan kimia yg terdapat dalam racun serangga atau perosak (nitrate, specifically) ada hubungkaitnya dengan kanser. So it is very important that pesticides, fungicides and herbicides tidak digunakan sepanjang proses tumbesaran soya ini. Soya Shaklee ditanam secara organik bagi mengekalkan kandungan nutrisinya.

4. Contains 9 Essential Amino Acids
 Essential Amino Acid adalah amino acid yg diperlukan oleh tubuh badan kita untuk menghasilkan hormon, enzyme, jus penghadaman, etc. Even kalau salah satu daripada essential amino acid ini missing daripada diet kita, our immune system can be depressed for up to 30%! Not only that, banyak fungsi badan yg lain juga can be delayed or stopped. Untuk pengetahuan anda, badan kita tidak berupaya membuatnya dengan sendiri, maka dengan sebab itulah kita perlu mendapatkannya dari sumber makanan atau minuman. Dan salah satu kelebihan soya Shaklee adalah ia mengandungi all 9 amino acids. Jadi kita tak perlu risau sama ada essential amino acid kita cukup atau tidak.

5. Anti-Thyroid/Anti-Growth Substances
 Soya yg mentah mengandungi bahan anti-growth/anti-tyrosine substance. Jika kita banyak consume bahan anti-tyrosine ini, secara logiknya akan menyebabkan kita kekurangan tyrosine. Kesan kekurangan tyrosine termasuklah low blood pressure, low body temperature, and restless leg syndrome. Shaklee uses an extracting process that removes these substances, yet keeps the soy in a raw form. This is to ensure that the highest level of amino acids and isoflavones yg very sensitive to heat are maintained.

6. Raw or Heated?
 Proses pembuatan soy protein sebaiknya tidak melibatkan proses pemanasan. Ini adalah kerana amino acids (protein) adalah sangat sensitif kepada suhu yg panas. Kajian menunjukkan protein yg dimasak akan memusnahkan up to 50% of its essential amino acids. Jika seseorang individu itu terus-terusan consumes a diet that is lacking in all of these essential amino acids, inadequate brain development and hormones, or other body tissue development can be the result. Soya Shaklee diproses dengan suhu yg rendah utk mengekalkan khasiat dan kandungannya.

7. Added with Calcium
 Kenapa kalsium perlu ditambah ke dalam serbuk soya? Kajian menunjukkan bahawa serbuk soya adalah sangat berasid serta boleh membawa kepada kerapuhan tulang kerana ia menyebabkan kalsium di’keluar’kan dari tulang. Oleh itu, kalsium (yg bersifat alkali) perlu ditambah untuk meneutralkannya kembali. Serbuk soya Shaklee telah ditambah dengan kalsium untuk tujuan keseimbangan pH.

Sekarang sudah jelas bukan; bagaimana soya Shaklee berbeza dengan soya yg biasa? Diharapkan entri kali ini dapat memberi sedikit sebanyak maklumat dan panduan kepada anda dalam pemilihan produk berasaskan soya. Jadikan protein soya sebagai sumber utama protein anda selain ayam, ikan, etc. Kenapa? Kerana ianya bebas lemak dan bebas koletrol berbanding sumber protein yg lain.

Notakaki:
Energizing Soy Protein (ESP) hendaklah dibancuh dengan air sejuk atau suam, dan bukannya dengan air panas kerana protein akan termusnah apabila didedahkan kepada haba atau suhu yg panas.

Your Shaklee Independent Distributor,

ID: 960982
Call/sms/whatsapp: 013-357 3153
email: aeinnamusa@gmail.com
COD area: BB Bangi dan sekitar


Post a Comment

0 Comments