Tips Pengurusan Masa- Supaya Sentiasa Rasa Terurus dan Cukup Sepanjang Hari



Assalamualaikum



Sebelum ini ena perah kongsikan Tips Panjnagkan Masa, kali ini ena nk berkongsi pula tips pengurusan masa.



Tips ni berguna bagi mereka yang sangat2 sibuk..sering mengadu TAK CUKUP MASA untuk melakukan segala tugas2 yang telah di listkan.



Bukan sahaja pegawai pejabat malah mereka yang bekerja sendiri ataupun surirumah juga boleh amala tips ini,


Baiklah, tips nya adalah SOLAT DHUHA.





Abu Hurairah pernah berkata: “Rasulullah SAW berwasiat kepadaku tiga perkara agar jangan ditinggalkan puasa tiga hari tiap bulan, dua raka’at Dhuha dan Witir sebelum tidur.”


Daripada Abu Dzar r.a., Rasulullah SAW bersabda: “Hendaklah masing-masing di antara kamu setiap pagi bersedekah untuk setiap ruas tulang badanmu. Maka tiap kali bacaan tasbih adalah sedekah, setiap tahmid adalah sedekah, setiap tahlil adalah sedekah, dan setiap takbir adalah sedekah. Menyuruh kebaikan adalah sedekah, mencegah keburukan juga adalah sedekah. Dan sebagai ganti daripada itu semua, cukuplah mengamalkan dua rakaat solat Dhuha.” (HR Ahmad, Muslim dan Abu Daud)


MasyaALLAH banyaknya kelebihan solat sunnat dhuha ni.


Fadhilat Solat Dhuha


Selain ia sunnah dan mendapat pahala mengamalkan sunnah dan pahala bersedekah kepada siapa yang mengamalkan nya, menurut sabda Nabi Muhammad lagi, SEGALA KEPERLUAN HARIAN KITA AKAN DI CUKUPKAN dengan hanya solat 4 rakaat dhuha,


Nabi Muhammad SAW bersabda: “Wahai anak Adam! Janganlah sekali-kali kamu malas mengerjakan empat rakaat solat Dhuha, maka akan aku cukupkan keperluanmu sehingga waktu petang.” (HR Al-Hakim dan At-Tabrani)


Nah, ini la RAHSIA BESARNYA.... kita duk kata tak cukup masa bagai . Rasulullah dah tunjukkan FORMULA bukan saje boleh cukupkan masa kita dalam sehari malah segala KEPERLUAN lain turut akan dicukupkan oleh Allah..




Daripada Abu Hurairah r.a., Rasulullah SAW bersabda: “Sesiapa Yang mengerjakan solat Dhuha dengan istiqamah nescaya akan diampuni dosanya olleh Allah sekalipun dosa itu sebanyak buih di lautan.”





Rasulullah SAW bersabda: “Bahawasanya di syurga ada pintu yang dinamakan ‘Dhuha’. Maka apabila tiba hari kiamat kelak, berserulah (malaikat) penyeru: “Manakah orang-orang yang telah mengamalkan solat Dhuha; Inilah pintu kamu, silakan masuk ke dalam syurga dengan Rahmat Allah.” (HR At-Tabrani)



so nak buat tak solat dhuha ni?


jom konsisten buat!


mula dengan sikit2 dulu..mula dengan 2 rakaat dahulu.

buat hari2 selama 44 hari..insyaALLAH akan jadi habit yg susah nk tinggal;)

selamat beramal



Post a Comment

0 Comments